Δημοσίευμα

«Τα λογοτεχνικά κείμενα, όπως και τα θρησκευτικά, είναι ιερά και απαραβίαστα». Συνέντευξη Χαριτίνη Μαλισσόβα

«Τα λογοτεχνικά κείμενα, όπως και τα θρησκευτικά, είναι ιερά και απαραβίαστα». Συνέντευξη Χαριτίνη Μαλισσόβα

Ο Ακροβάτης, το νέο σας βήμα στον χώρο των εκδόσεων. Θέλετε να μας πείτε για το εγχείρημα αυτό;
Από καιρό ήθελα να επανεκδώσω παλιότερα βιβλία μου να τα προσέξω και να τα επιμεληθώ προσωπικά. Στον Ακροβάτη σκεφτόμαστε ήδη κάποια κείμενα που μας αρέσουν και ελπίζουμε ότι οι οικονομικές συγκυρίες που θα προκύψουν από την πανδημία, θα μας επιτρέψουν να τα παρουσιάσουμε στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό.

Πώς προέκυψε όνομα Ακροβάτης;
Το εμπνεύστηκε η Ειρήνη, η μεγάλη μου κόρη. Αυτή είναι η νονά! Το λογότυπο είναι δημιουργία της Αγγελικής Ανθίμου, η οποία φιλοτέχνησε και το εξώφυλλο στο Καφενείο του Αιόλου. Η Πανωραία Γαλατά μάς έδωσε τη φωτογραφία για τα Φρούτα εποχής.


Τα Φρούτα εποχής είναι το πρώτο σας βιβλίο που κάνει δεύτερο εκδοτικό ταξίδι…
Ναι, και είμαι πολύ χαρούμενος. Παρότι πρωτόλειο, πάντοτε πίστευα σε αυτό το βιβλίο.

Συνήθως οι συγγραφείς δεν τρέφουν ιδιαίτερα θετικά συναισθήματα για τα πρωτόλειά τους. Τι σημαίνουν για εσάς τα Φρούτα εποχής;
Το πρώτο βιβλίο είναι πάντα σταθμός για έναν συγγραφέα. Τα Φρούτα εποχής ήταν το καθοριστικό βήμα, μικρό ή μεγάλο, για να αρχίσει το ταξίδι. Τη φρεσκάδα και την αφηγηματική τους ανεμελιά δύσκολα θα μπορούσα να την ανακτήσω σήμερα. Τα χρόνια περνούν, ωριμάζεις, κάτι κερδίζεις, κάτι χάνεις. Κέρδισα σε ζητήματα τεχνικής και στρατηγικής, έχασα, όπως ήταν φυσικό, σε αυθορμητισμό. Η πρώτη νιότη, όπως και η ωριμότητα, έχει τις δικές της χάρες, που τις αφήνεις πίσω όταν διαβείς το κατώφλι της.

Το καφενείο του Αιόλου έχει γραφτεί και κυκλοφορήσει στη Γαλλία. Πώς συνέβη αυτό;
Προσπάθησα να γράψω κάτι διαφορετικό. Αυτό που με ενοχλεί συχνά, είναι ότι τα βιβλία που διαβάζουμε, είτε καλά είτε κακά, μοιάζουν μεταξύ τους. Θεωρώ πως είναι μεγάλη πρόκληση πια να παρουσιάσεις κάτι ξεχωριστό. Με βοήθησε πολύ η πρώτη γραφή στα γαλλικά. Η ξένη γλώσσα σε υποχρεώνει να ανασκουμπωθείς, να αλλάξεις ύφος και αφηγηματική λογική. Η παρέμβαση της Βάσως Λούκου απελευθέρωσε και τελειοποίησε το κείμενο. Ο Henry Dougier απέδειξε γιατί θεωρείται μεγάλος εκδότης στη Γαλλία. Πήρε ένα βιβλίο που δεν είχε μητρική γλώσσα και χωρίς να το πολυσκεφτεί το εξέδωσε. Η συνεργασία μας ήταν μια από τις καλύτερες εμπειρίες που είχα μέχρι σήμερα ως συγγραφέας.

Στο καφενείο του Αιόλου συγγραφείς και λογοτεχνικοί ήρωες γίνονται ένα με τους αναγνώστες… Ήταν πρόθεσή σας να αναδείξετε την αμφίδρομη σχέση τους;
Η πρόθεσή μου ήταν να κάνω τη λογοτεχνία πρωταγωνίστρια. Όλα τα άλλα έγιναν μόνα τους. Μέσα σε αυτόν τον μαγικό κόσμο που ονομάζουμε λογοτεχνία, εμπεριέχονται τα πάντα: Συγγραφείς, ιστορίες, ήρωες, βιβλία, αναγνώστες. Θεωρείστε το καφενείο του Αιόλου ως έναν μικρό ναό ανάγνωσης. Αν το καλοσκεφτούμε η λογοτεχνία μοιάζει λίγο με τη θρησκεία: Τα λογοτεχνικά κείμενα, όπως και τα θρησκευτικά είναι ιερά και απαραβίαστα. Δεν μπορώ να σκεφτώ ότι κάποιος αναγνώστης θα σβήσει κάτι από ένα βιβλίο και θα το αντικαταστήσει με μια πρόταση δικής του επινόησης.

Ποιοι είναι οι στόχοι σας για τις εκδόσεις Ακροβάτης; Ποιο θέλετε να είναι το δικό του αποτύπωμα;
Για την ώρα έχουμε βάλει πολύ χαμηλά τον πήχη. Στην Ελλάδα άλλωστε υπάρχουν εξαιρετικοί εκδότες, με γνώση, με ιστορία, με μεράκι και σοβαρότητα. Αν καταφέρουμε ύστερα από χρόνια να αφήσουμε έστω και ένα αχνό αποτύπωμα, θα είναι μεγάλη επιτυχία. Μην ξεχνάμε όμως και τις δυσοίωνες προοπτικές που θέτει η νέα οικονομική κρίση στον χώρο του βιβλίου.

Θεωρείτε ότι η νέα τάξη που προκύπτει από την πανδημία, θα επηρεάσει αρνητικά τον χώρο του βιβλίου;
Τον χώρο του βιβλίου, σίγουρα. Την ίδια τη λογοτεχνία, όχι. Κι ίσως είναι μια ευκαιρία να διαχωρίσουμε την εμπορική αξία ενός βιβλίου από τη λογοτεχνική του. Όλοι, συγγραφείς, εκδότες, αναγνώστες, θέλουμε να αντλήσουμε από τη λογοτεχνία περισσότερα από όσα μπορεί μας προσφέρει. Αυτό όμως είναι κάτι που δεν αφορά στην τέχνη του λόγου.

Τι θεωρείτε ότι διδαχθήκαμε από την πανδημία και την περίοδο του εγκλεισμού;
Αν ήταν μια πρόκληση για να δοκιμάσουμε τα όρια της αυτοπειθαρχίας μας, δεν τα πήγαμε άσχημα. Πάντα πίστευα ότι η ζωή μοιάζει λίγο πολύ με τη λογοτεχνία άρα δεν έχουμε κάτι να διδαχθούμε. Ας αρκεστούμε απλώς να τη ζούμε ενεργώντας με ενθουσιασμό, αλλά και φρόνηση.

Ποια αξία θεωρείτε υπέρτατη;
Αν όχι την αυτοπειθαρχία, τότε την ικανότητά μας να χαιρόμαστε. Η τέχνη της χαράς, ξέρετε, δεν είναι εύκολη υπόθεση. Σημαίνει ότι πρέπει κάθε φορά να κρατάς την ουσία, να ξεχνάς πράγματα που σε πάνε πίσω, να δίνεις νόημα στο αύριο που έρχεται και να χαίρεσαι κάποιες στιγμές – όχι κάθε στιγμή, γιατί κι αυτό είναι ψυχαναγκασμός.

Γράφετε κάτι καινούργιο;
Σκέφτομαι και πλάθω κάτι καινούργιο. Ένα καινούργιο κόσμο που εύχομαι και ελπίζω να μου χαρίσει στο τέλος ένα ωραίο μυθιστόρημα. Για την ώρα σχηματίζονται μέσα μου οι χαρακτήρες και πλέκονται τα επεισόδια μικρά και μεγάλα. Είναι σαν να διηγούμαι ο ίδιος μια ιστορία στον εαυτό μου.

Ποια νέα βιβλία θα κυκλοφορήσουν από τον Ακροβάτη;
Όπως ήδη ανέφερα σκεφτόμαστε κάποια κείμενα που μας αρέσουν και θα θέλαμε να τα δούμε ως βιβλία με το λογότυπο του Ακροβάτη. Ανάμεσά τους είναι και τρία δικά μου βιβλία εξαντλημένα από καιρό: Το μυθιστόρημά μου για τον Λεωνίδα, για το οποίο σκεφτόμαστε να κυκλοφορήσει με νέο τίτλο, το Μάτι της επανάστασης έχει αχρωματοψία, που ίσως χρειαστεί κάποια μικρή αναθεώρηση, και το Πώς η λογοτεχνία σού αλλάζει τη ζωή, ένα δοκίμιο που θα εμπλουτιστεί με νέα κεφάλαια. Όλα αυτά βέβαια στην ώρα τους.

    

ΠΗΓΗ: https://e-thessalia.gr/dimitris-stefanakis-ta-logotechnika-keimena-opos-kai-ta-thriskeytika-einai-iera-kai-aparaviasta/

«Τα λογοτεχνικά κείμενα, όπως και τα θρησκευτικά, είναι ιερά και απαραβίαστα». Συνέντευξη Χαριτίνη Μαλισσόβα 17/05/2020«Τα λογοτεχνικά κείμενα, όπως και τα θρησκευτικά, είναι ιερά και απαραβίαστα». Συνέντευξη Χαριτίνη Μαλισσόβα - 17 Μαΐου 2020

Αναρτήθηκε από: Dimitris Stefanakis

Ο Δημήτρης Στεφανάκης γεννήθηκε το 1961. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Είναι συγγραφέας δώδεκα μυθιστορημάτων και ενός δοκιμίου. Έχει... Διαβάστε περισσότερα...

Comments - Σχόλια

Share this Post:

Συνεχίστε την ανάγνωση...