Δημοσίευμα

Μουσείο Ματίς - Ο Δημήτρης Στεφανάκης γράφει στο ΦΩΣ ΤΩΝ ΣΠΟΡ

Ο Δημήτρης Στεφανάκης γράφει στο ΦΩΣ ΤΩΝ ΣΠΟΡ / fosonline.gr
Μουσείο Ματίς - Ο Δημήτρης Στεφανάκης γράφει στο ΦΩΣ ΤΩΝ ΣΠΟΡ

Πόλη διχασμένη η Νίκαια. Από τη μια χαριεντίζεται με τη Μεσόγειο κι από την άλλη κουρνιάζει στις παρυφές των Άλπεων. Για να φτάσεις στο Μουσείο Ματίς πρέπει να ακολουθήσεις τα φιδογυριστά, ανηφορικά δρομάκια με την ένδειξη Musée Matisse η ανάβαση θα σε οδηγήσει σε τοπίο σχεδόν βουκολικό που δεν φανταζόσουν για αυτή την θαλασσοκράτειρα. Ας υποθέσουμε πως τώρα βρίσκεσαι μπροστά στη γενουατική έπαυλη που στεγάζει ένα σημαντικό μέρος από το έργο και το όραμα του μεγάλου ζωγράφου. Θα πρέπει να έχεις υπόψη σου ότι ο Ματίςυπήρξε ένας από τους πιο καθαρούς και πιο έντιμους καλλιτέχνες της μοντέρνας τέχνης. Η διαδρομή του αποτελεί μια αέναη, βασανιστική μελέτη όχι μόνο της φύσης του σχήματος και του χρώματος αλλά και αυτής της ίδιας της ζωγραφικής. Η εξέλιξη από πίνακα σε πίνακα αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Είναι προφανές ότι ο Ματίς σεβάστηκε την παράδοση προτού την καταστρατηγήσει, την εγκολπώθηκε προτού αμφισβητήσει την αυθεντία της. Η αριστουργηματική σειρά «γυμνό μπλε», ελλειπτική και μινιμαλιστική καταγραφή του ανθρώπινου σώματος στο χώρο, θα προκύψει ύστερα από πολλές αφαιρέσεις τις οποίες επιχείρησε ο φιλοσοφικός νους του. Το τετράδιο της τζαζ με την επαναστατική τεχνική του γκουάς αποτελεί χαρακτηριστική καινοτομία της ιδιοφυΐας του.

Είναι γνωστή η αντιπαλότητα αλλά και η πολύπλοκη φιλία του με τον Πάμπλο Πικάσο καθώς και η αγάπη του για τη Νίκαια, που υπήρξε η Ιθάκη του. Ενδεικτική και η ακόλουθη δήλωσή του: «Όταν κατάλαβα ότι κάθε πρωί θα βλέπω αυτό το φως, δεν μπορούσα να πιστέψω την ευτυχία μου. Αποφάσισα να μείνω για πάντα στη Νίκαια και ουσιαστικά εδώ συμπύκνωσα όλη μου την ύπαρξη».

Το ανήσυχο πνεύμα του αναπαύεται σήμερα στο κοιμητήριο της Notre Dame de Cimiez, κοντά στη Νίκαια. Μέσα από την αχλή του χρόνου, ωστόσο, μας ψιθυρίζει τους εικαστικούς αφορισμούς του: «Η ακρίβεια στην απεικόνιση δεν σημαίνει αλήθεια» ή «δεν υπάρχει τίποτε πιο δύσκολο για έναν πραγματικά δημιουργικό ζωγράφο από το να ζωγραφίσει ένα τριαντάφυλλο, γιατί πρέπει πρώτα να ξεχάσει όλα τα τριαντάφυλλα που έχουν ποτέ ζωγραφιστεί».
Δημήτρης Στεφανάκης

ΠΗΓΗ: https://www.fosonline.gr/plus/politismos/article/10877/moyseio-matis

Περισσότερα άρθρα του Δημήτρη Στεφανάκη από ΤΟ ΦΩΣ ΤΩΝ ΣΠΟΡ - fosonline.gr

Αναρτήθηκε από: Dimitris Stefanakis

Ο Δημήτρης Στεφανάκης γεννήθηκε το 1961. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Είναι συγγραφέας δώδεκα μυθιστορημάτων και ενός δοκιμίου. Έχει... Διαβάστε περισσότερα...

Comments - Σχόλια

Share this Post:

Συνεχίστε την ανάγνωση...