Δημοσίευμα

Κριτική για το βιβλίο ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ - lovebook-diary.blogspot.com

Γράφει η Παρασκευή Παρίσση για το βιβλίο Μέρες Αλεξάνδρειας του Δημήτρη Στεφανάκη, στο lovebook-diary.blogspot.com
Κριτική για το βιβλίο ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ - lovebook-diary.blogspot.com

ΒΙΒΛΙΟ: ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ

Γράφει η Παρασκευή Παρίσση - Ιουλίου 07, 2024

Τον Ιούνιο του 2024 οι εκδόσεις Μεταίχμιο περιλαμβάνουν στο πρόγραμμα τους ένα βιβλίο σταθμός για την υπέρλαμπρη πόλη της Αλεξάνδρειας, μιας πόλης των ένδοξων αλγεινών ημερών που οι παλμοί της ηχούσαν σε όλον τον κόσμο. Ο τίτλος του βιβλίου «ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ» του Δημήτρη Στεφανάκη. Το βιβλίο πρωτοκυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Πατάκη το 2007 και έπειτα από τις Εκδόσεις Ψυχογιός το 2011. Οι εκδόσεις Μεταίχμιο έφεραν στο λογοτεχνικό προσκήνιο το βιβλίο μετά από 17 χρόνια για να φθάσει σε καινούργιους προορισμούς, με σκοπό να αγκυροβολήσει σε νέες ανθρώπινες ψυχές..

Προσωπικά με το που αντίκρισα το δελτίο τύπου του εκδοτικού η θύμηση του βιβλίου μου ήρθε απρόσκλητη χαμογελώντας και ψιθυρίζοντάς μου ότι η καρδιά του ήταν καταχωνιασμένη στο ράφι της βιβλιοθήκης μου.  Κατευθείαν, χωρίς δεύτερη σκέψη, το αναζήτησα ψάχνοντας το και ανακαλύπτοντας το ανάμεσα στην πληθώρα των αντιτύπων. Είχε κρυφτεί! Καλώς το μου του είπα, αγκαλιάζοντάς και χαϊδεύοντας το. Ήρθες την πιο καταλληλότερη ώριμη στιγμή να σε γευτώ και απόρησα πως το βιβλίο με τράβηξε με μια ακόρεστη έλξη στις σελίδες του. Ένα αναγνωστικό κλικ είναι οι επιλογές των βιβλίων. Η επιβράβευση της ανάγνωσης ήταν το καλύτερο δώρο που δέχτηκα τις ώρες του ταξιδιού μου, χάνοντας την αίσθηση του χρόνου ζώντας παρέα με  την οικογένεια Χάραμη.  Ένιωσα την απόλυτη αναγνωστική ηδονή ισάξια της έντασης της τριλογίας του Θέμελη και συγκεκριμένα των δυο πρώτων βιβλίων του. Ακόμη και τώρα που σας γράφω αυτές τις αράδες για να μεταγγίσω την αγάπη μου για το βιβλίο σε εσάς αναγνώστες, σας ομολογώ ότι δεν μπορώ να αποφορτιστώ από την αναγνωστική ένταση που βίωσα. Είναι ένα βιβλίο που συγκινεί ουσιαστικά και είναι μια ολοκληρωτική, μοναδική εμπειρία γιατί η ιστορία και οι άνθρωποι που εσωκλείει είναι αθάνατοι. 

Ο κύριος Στεφανάκης έχει καταγράψει την αγάπη του για την πόλη και για τους ανθρώπους  που έζησαν ή επισκέφτηκαν την Αλεξάνδρεια. Τα πολιτικά, κοινωνικά, πολιτισμικά στοιχεία του έργου ανεκτίμητα, χωρίς ωραιοποιήσεις που πηγάζουν μέσα από έναν μάστορα του λόγου. 

 Το παράθυρο που ανοίγει το ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ καλύπτει χρονικά το μεγαλύτερο κομμάτι του πρώτου μισού του εικοστού αιώνα. 

Στο μονοπάτι που θα διαβείς θα συναντήσεις όλων των λογιών των ανθρώπων, μα θα κάνεις και φίλους, που οι συμπεριφορές τους θα είναι ανάλογες με όλα τα σημαντικά ιστορικά γεγονότα των εποχών που εξελίσσονται, χωρίς σταματημό. Οι αναστατώσεις που θα βιώσεις και οι κραδασμοί που θα αφήσουν στο πέρασμα τους τα γεγονότα θα σε μεταμορφώσουν σε ταξιδιάρικο πουλί που δε θα βρίσκεις προορισμό, λόγω αδυναμίας αντίστασης έναντι δυνατών ανέμων. Θα παρασυρθείς και εσύ σε έναν δαιδαλώδες σκηνικό με πρωταγωνιστές όλων των ειδών των ανθρώπων που δεν χωρούν σε ένα τσουβάλι.  

Τι κάνει όμως το βιβλίο «ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ» να ξεχωρίσει; Στην ανάγνωση δυο σημαντικά σημεία κερδίζουν τον αναγνώστη. Πρώτον και κυριότερο το συναίσθημα που δημιουργείτε κατά τη διάρκεια της μελέτης του. Η συναισθηματική έκκληση λόγω επιθετικής γραφής είναι το καλύτερο που μπορεί να επιτευχθεί σε έναν αναγνώστη αποδέχτη από την πένα ενός συγγραφέα. Δεν γίνεται να μη σε κατακτήσει από τις πρώτες σελίδες του ένα βιβλίο, αν ο συγγραφέας με τον τρόπο γραφής του δε σε καθηλώσει όμηρο της δημιουργικότητας του. Δεύτερον ο τρόπος αφήγησης της πλοκής της ιστορίας. Ο κύριος Στεφανάκης πραγματικά είναι δεξιοτέχνης στη συγγραφή, καθώς ο τρόπος που χρησιμοποιεί τις λέξεις είναι άκρως αξιοζήλευτος και αξιοθαύμαστος.  Είναι περιηγητής, είναι αφηγητής, είναι ξεναγός, είναι ερωτικός, είναι αινιγματικός, είναι ρεαλιστής, είναι ο άνθρωπος που σε εγκλωβίζει στη ροή της αφήγησης από την πρώτη λέξη που αποτυπώνεται στην ιστορία του. Εγκλωβίζεσαι, αιχμαλωτίζεσαι και το οξύμωρο είναι ότι δεν θέλεις να είσαι πουθενά αλλού, πουθενά, παρά μόνο στις σελίδες του βιβλίου ρουφώντας με απεριόριστη δίψα τους χυμούς που αναβλύζονται από τις λέξεις.

Οι λέξεις που χρησιμοποιούνται για να φτιαχτούν οι ασπρόμαυρες γέφυρες που πλαισιώνουν το βιβλίο με το εξωτερικό περιβάλλον τις κατασπαράζεις αχόρταγα, τις γεύεσαι ως το μεδούλι μέσα από ένα προκλητικά χορταστικό πολυσέλιδο βιβλίο. Οι λέξεις ορμούν αβίαστα στο νου σου μετατρέποντας το μαύρο μελάνι των γεφυριών σε πολύχρωμες, ζωντανές εικόνες που σε κρατούν αιχμάλωτο μέσα τους. Ζεις και αναπνέεις από το οξυγόνο του βιβλίου, περπατάς στους δρόμους με τους ήρωες, τους αγκαλιάζεις, τους πονάς, τους μισείς, τους μιλάς, τους αγγίζεις και το σημαντικότερο ζεις και ακροβατείς στην Αλεξάνδρεια, ανάμεσα στην ιστορία και την ανθρωπότητα.

Οι «ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ» είναι από τα βιβλία που απεικονίζουν την πραγματικότητα των ένδοξων ημερών μιας πολυεθνικής, πολυπολιτισμικής και πολυγλωσσικής πόλης που είχε και Ευρωπαϊκό χαρακτήρα, πλούτο αλλά και φτώχια. Είχε δυο έντονες πλευρές το νόμισμα της Αλεξάνδρειας. Τα είχε όλα την περίοδο από το 1914 έως το 1960 που εξελίσσεται η πλοκή στο «ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ», ενός ιστορικού βιβλίου με έντονα κοινωνικά, πολιτικά και πανανθρώπινα στοιχεία. Στις σελίδες του διαβαίνουν  Άγγλοι αποικιοκράτες, Έλληνες έμποροι αλλά και το φθηνό Αιγυπτιακό εργατικό δυναμικό. 

 Η ιστορία μας ακολουθεί τη ζωή της οικογένειας Χάραμη από την πρώτη στιγμή. Ο Αντώνης Χάραμης ή Αντουάν όπως τον αποκαλεί η ηρωίδα Υβέτ  είναι ένας Έλληνας βιομήχανος τσιγάρων που εξελίσσεται σε μεγιστάνα της εποχής εκμεταλλευόμενος τις πολιτικοκοινωνικές καταστάσεις με τη βοήθεια του Λιβανέζου φίλου του. Ο Αντώνης είναι ένας πανέξυπνος άνθρωπος που δούλεψε πολύ σκληρά στις αρχές του 20 αιώνα για να καταφέρει το ακατόρθωτο, από φτωχό παιδί να γίνει σημαντικό πρόσωπο, άρχοντας με οικονομική δύναμη. Ο ίδιος χαρακτηρίστηκε σκληρός άνθρωπος από το οικογενειακό του περιβάλλον και μη, αλλά είμαι σίγουρη λόγω της τρισδιάστατης μορφής του ότι θα τον κατανοήσεις, γιατί απλόχερα σου παραδίδονται όλες οι πλευρές του χαρακτήρα του. Όπως και τον Κωστή, τον μεγάλο υιό Χάραμη, που πραγματικά αποδεικνύεται δυνατότερος απ΄ ότι υπολογίζεις, παλεύοντας με θηρία και ανθρώπους μεγαλύτερου βεληνεκούς. Ο Κωστής για να τα καταφέρει δίνει τις δικές του προσωπικές μάχες αντιμετωπίζοντας τις αντίστοιχες πολιτικές εξελίξεις.

Επίσης, ήρωες όπως είναι ο Λιβανέζος Ελιάς Χούρι, η σύζυγος του Αντώνη, η Δάφνη, η καλονή Γαλλοελβετίδα Υβέτ Σαντόν, ο δεύτερος υιός Χάραμης, ο όμορφος Μάχος πλαισιώνουν αρμονικά τους κεντρικούς ήρωες και αναδεικνύουν τον πλούτο και τη φτώχια της Αφρικανικής πόλης, αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης. Όμως για να είμαστε ειλικρινής θα τονίσω ακόμη μια φορά ότι ο κάθε χαρακτήρας έχει πολλές πλευρές, είναι πολυδιάστατος και μέσω της πορείας του γεύεσαι ολόκληρη την πόλη, την εποχή, τις κοινωνικές, τις πολιτικές συνθήκες, τους ήρωες, τους αντιήρωες, αλλά πάνω απ ΄ όλα τον ίδιο τον άνθρωπο ως οντότητα. Είναι ζωντανοί οργανισμοί που πλέουν σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία με επίκεντρο την Αλεξάνδρεια, καθώς στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων οι μεγάλες δυνάμεις, οι αποικιοκράτες, οι ευφυείς και οι χειριστικοί πολιτικοί οργώνουν την ανθρωπότητα στο όνομα της παντοδύναμης κυριαρχίας. Η ιστορία μας καλύπτει  τη διαδρομή από τον πρώτο παγκόσμιο μέχρι την εποχή των εθνικοποιήσεων των επιχειρήσεων τη δεκαετία εξήντα, από το Νάσε και είναι από τα βιβλία που προτείνω ανεπιφύλακτα!!!!!
Παρασκευή Παρίσση

Βιβλίο: Μέρες Αλεξάνδρειας (Η ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)
Συγγραφέας: Δημήτρης Στεφανάκης
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Book Blogger- Beta Reader: Παρασκευή Παρίσση
ΠΗΓΗ: https://lovebook-diary.blogspot.com/2024/07/blog-post_7.html?m=1

O Δημήτρης Στεφανάκης τιμήθηκε με το Διεθνές βραβείο Καβάφη το 2011.

Αναρτήθηκε από: Dimitris Stefanakis

Ο Δημήτρης Στεφανάκης γεννήθηκε το 1961. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Είναι συγγραφέας δώδεκα μυθιστορημάτων και ενός δοκιμίου. Έχει... Διαβάστε περισσότερα...

Comments - Σχόλια

Share this Post:

Συνεχίστε την ανάγνωση...

«Πάντα η Αλεξάνδρεια» Η συνέχεια του «Μέρες Αλεξάνδρειας», από τις εκδόσεις Μεταίχμιο!

Πληροφορίες